Slow TV

Afgelopen week kwam ik weer wat echte slow tv tegen, tijdens het rond zappen kwam ik Kunstraadsels van Omroep Max tegen. Ik bleef hangen, omdat ik toch best wel benieuwd was naar wie er nu eigenlijk op dat schilderij van Ferdinand Bol stond. En nee, ik had het schilderij nog nooit eerder gezien, had wel eens gehoord van Ferdinand Bol en ben niet overdreven geïnteresseerd in kunst. Toch bleef ik kijken, want wie staan er dan op dat schilderij?

Het geheim werd ontrafeld, op een rustige manier ging professor Frans Grijzenhout op ontdekkingstocht. En werd het schilderij zelfs (nou ja, een kopie ervan) terug gebracht naar het huis waar het lang geleden boven de haard hing.

Bijzonder en een mooi programma om te bekijken. Zoals dat bij meer Slow TV het geval. Hieronder een paar van mijn favoriete programma’s.

Bed & Breakfast

Drie Bed & Breakfast-houders logeren bij elkaar en beoordelen elkaars B&B. Vooral leuk door de interactie tussen de stellen, die soms heel goed met elkaar overweg kunnen, maar soms ook niet. Wat dan weer een mooie spanning oplevert. En het kan zijn dat je jezelf kapot ergert aan een stel, schakel dan even Twitter in voor wat extra vermaak.

Verborgen Dorpen

Penelope Keith gaat op zoek naar verborgen dorpen in Engeland en komt op de meest prachtige plekken met veel mooie verhalen. Helaas heb ik nog niet veel afleveringen gezien, het komt om 19.00 uur, maar ik ga het zeker nog terugkijken. En waarschijnlijk bedenken wanneer we eens een reis naar Engeland gaan boeken.

We zijn er bijna

Martine van Os gaat met een groep pensionarissen op reis, met de caravan of camper. Die reizen beslaan altijd heel wat kilometers en het is heerlijk om het groepsproces te zien. Hoe kleine groepjes zich vormen, er gezamenlijke activiteiten worden gedaan en hoe stellen zelf de reis beleven. En dan is er soms een reiziger alleen, die net zijn vrouw heeft verloren en dan toch zo’n reis in zijn eentje onderneemt. Dan pink ik toch vaak even een traantje weg…

Heel Holland Bakt

Die mag natuurlijk niet ontbreken, de bakwedstrijd van het jaar. Want wie wordt er weer meesterbakker en wie valt af. Tot we dat weten kijk je iedere aflevering naar 3 opdrachten, die de kandidaten uit moeten voeren. Ontwikkel je sympathie voor de één en vind je dat de ander wel af mag vallen aan het eind van de aflevering. En ondertussen verbaas ik me over wat er allemaal wordt gemaakt en lach ik om het commentaar van Martine Bijl en vorige seizoen van André van Duijn. Die laatste bleek een goede vervanger, maar ik blijf Martine wel een beetje missen.

En ja, dit zijn dus allemaal programma’s van Omroep Max, de omroep voor de Slow TV. Dat doen ze goed, want een omroep voor ouderen is het dan toch eigenlijk niet meer. Ze laten eigenlijk gewoon zien dat het best wat minder flitsend mag. Dat tv ontspanning is en dat het fijn is als een programma daar op aan sluit.

Ben je op zoek naar de ultieme Slow TV? Kijk dan eens naar deze 7 uur durende treinrit door Noorwegen.

Geef een reactie

